De flesta känner till att det är viktigt att anpassa innehåll och sökmotoroptimera det för sökningar på Google. Detta gäller även för YouTube, som faktiskt är den andra mest använda sökmotorn efter Google. I det här inlägget går vi igenom och delar med oss av tips för YouTube SEO. 

Målet för Google är att visa relevanta svar på en fråga eller sökord som en person har sökt på. Vissa gånger är det inte med hjälp av text som sökfrasen besvaras på bästa sätt. Exempelvis om du är ute efter att laga bilen, då kan det vara lättare att faktiskt se en video istället för att läsa en lång text till hur du kan felsöka bilen.

I exemplet kan du se att Google visar videor från YouTube där du kan få svar på din sökfras “Hur lagar man bilen”.

YouTube SEO tips

Vi har samlat flera tips som kan vara användbara när du sökmotoroptimerar din video på YouTube så fler besökare hittar din video och för att den ska kunna ranka högt både på YouTube och Google.

1. Använd sökordet i både filnamnet och titeln på din video

Precis som när du sökmotoroptimerar en text och använder ditt sökord i namnet på texten – gör du detsamma i din titel på videon. Det första du gör är att döpa namnet på filen av din video till det aktuella sökordet. Sedan använder du även sökordet i titeln på din video. Det rekommenderas att inte använda en titel på YouTube som är längre än 60 tecken för att den inte ska bli avklippt i sökresultaten. 

2. Optimera beskrivningen av videon

Enligt Google är den officiella limiten för YouTube video beskrivningar 1 000 tecken. Självklart skulle du kunna använda hela den platsen men kom ihåg att besökare kommer till din video för att se den, inte för att läsa en lång beskrivning. Det är också viktigt att komma ihåg att YouTube visar ungefär två eller tre rader av beskrivningen (omkring 100 tecken). Sedan behöver besökare klicka på “Visa mer” för att se hela beskrivningen. Därför är det väsentligt att visa den mest viktiga informationen längst upp.

3. Lägg till taggar på din video

För att besökare ska veta vad din video handlar om är det bra att lägga till taggar på din video. YouTube’s egna Creator Academy föreslår detta. Genom att göra det här informerar du inte bara för besökare om vad din video handlar om utan också för YouTube själv. Det är dock viktigt att du lägger till relevanta taggar som passar din video och ditt ämne. Lägg inte till flera taggar för att du ska få många besökare, det kan faktiskt göra mer skada än vad det ger nytta.

4. Kategorisera din video

När du har laddat upp din video kan du kategorisera den under “Avancerade inställningar”. Genom att välja kategori för din video hamnar den bland annat liknande innehåll på YouTube. Det här är också positivt för YouTube SEO.

5. Ladda upp en thumbnail bild

Din videos thumbnail är den bild som besökare ser när de scrollar igenom en lista av video resultat. Tillsammans med videons titel skickar den där bilden en signal till besökare vad videon handlar om. Det här kan hjälpa till att påverka hur många klickar och visningar din video får. Du kan självklart välja en thumbnail som är autogenererad av YouTube men vi rekommenderar att du laddar upp en egen. YouTube’s egna Creator Academy rekommenderar att använda bilder som är 1280×720 pixlar och under 2 MB stor. Om du följer dessa parametrar garanterar det att bilden kommer vara i samma höga kvalitet oavsett vilken enhet som används. Det kan vara värt att tänka på att ditt YouTube konto behöver vara verifierad för att kunna ladda upp en egen thumbnail.

Sammanfattning YouTube SEO

Med hjälp av de här tipsen och många fler kan du förbättra din YouTube SEO. Om du implementerar våra tips har du större chans att öka din rankning på YouTube och även Google. Men det finns mer som du kan göra. Se videon nedan för att få ytterligare tips för YouTube SEO. Bland annat hur du lägger till undertexter till din video för att sökmotoroptimera ännu mer. 

Lycka till!

Kapten Reklambyrå AB - Sitemap - Info@kaptenreklam.se