Skip to main content

Öka konverteringen!

I dagens konkurrent kraftiga värld, som framförallt styrs av den digitala världen. Så måste din verksamhet bygga sin egna framgång på hur din hemsida lever och andas. Genom att förstå hur dina besökare tänker och beter sig så kan vi hjälpa dig att öka konverteringarna.

Till följd av detta så måste man ställa sig några frågor, vilket vi kommer in på strax. Men först och främst måste vi förstå vad en konvertering är.

Då kör vi!

öka konvertering

Kostnadsfri sökordsanalys

Få en kostnadsfri sökordsanalys inom närmaste 12h, med våra rekommendationer tips & trix

Vill du ha en offert?

Fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig med ett förslag

Vad är en konvertering?

En konvertering behöver inte alltid betyda att det är ett ”köp” av en produkt. Det kan också betyda att någon har gjort följande

  • Genomfört köp
  • Laddat ner en guide eller whitepaper
  • Fyllt i kontaktformulär eller en offer begäran
  • Anmält sig till event, seminarium eller föreläsning

För att kunna mäta dessa konverteringar måste du sätta upp tekniken på rätt sätt, så den mäter konverteringar i olika former.

Konvertering funkar bara för E-handel… Nej

Många tror att konvertering enbart funkar för webbplatser med e-handel. Men så är inte fallet.
Precis som nämn ovan så kan en konvertering handla om olika former av handling.

Detta kan betyda för dig som driver företag med tjänster att en konvertering kan handla om ”offert begäran” eller ”kontakta” eller helt enkelt ladda ner en guide om just respektive tjänst.

Konverteringsgrad = slutförda mål / Antal besökareöka konvertering

Konverteringsgraden är relationen mellan slutförda mål delat på antal besökare. Men lugn, detta behöver du inte räkna ut själv.

Genom att använda plattform som tex. Google Analytics så kan du enkelt se hur din konverteringsgrad ser ut på respektive kanal, sökord m.m.

Så hur gör du för att öka konverteringen på din hemsida? Jo vi har 5 tips på hur du kan öka konverteringen.

Responsiv design

Innan vi går in på vilka steg du kan tillämpa för att öka konvertering så är det oerhört viktigt att du har en hemsida som fyller kraven från besökarna. Detta är en användarvänlig hemsida som dessutom är responsiv. Alltså att hemsidan funkar på olika enheter och att den anpassar sig till den.

öka konvertering

 

1. Sätt tydliga mål (Call-to-action)

Genom att sätta upp tydliga mål när du bygger din hemsida kan du enklare sätta upp strategier på hur du ska nå dessa mål. Därför är det viktigt att veta vad du vill att dina besökare ska göra när dem besöker din hemsida. Vad ska dem göra? Hur ska dem göra? Varför ska dem göra det?

Tydliga mål gör att du kan enklare nå dessa mål genom att leda dina besökare till handling. Det kan t.ex. vara ”Besökarna ska ladda ner en guide”
Därefter är det viktigt att du sätter upp strategin till att leda besökarna till att just ”ladda ner guide”

Smarta Call-to-action

Med smarta call-to-action menar vi att du gör det tydligt med ”knapparna” på hemsidan. Ett exempel kan vara att du har en pop-up formulär som dyker upp när trafiken besöker undersidan ”musik event” En tydlig och smart pop-up ökar konverteringen för detta event.

OBS: Var dock noga med att inte använda dessa pop-up för mycket. Använd call-to-action på ett smart sätt, irritera inte besökarna med massa call-to-actions. Det ger motsatt effekt.

 

2. Bra placering på Google

 

”Syns du inte, så finns du inte” är ett gammalt uttryck långt tillbaka från den ”traditionella marknadsföringen-tiden”. Men idag så stämmer detta in, mer än någonsin.
Utan trafiken så är det svårt att få en konvertering på hemsidan. Därför är detta en viktigt prioritering.

Säg till att din hemsida syns på dem sökorden din verksamhet erbjuder och behöver. Arbetar du med lokalvård så är det viktigt att du kanske syns på ”städföretag”
Det är viktigt att du underhåller dessa sökord och hemsidan så att du behåller din placering.

3. Öka konvertering med en chattfunktion

Genom att lägga till en chattfunktion så hjälper du dina besökare att svara på dem frågorna/funderingarna dem saknar under en köpresa. En studie visar att en av dem vanligaste orsakerna till att kunderna inte genomför ett köp är pga att dem har frågor eller tveksamheter.

Du kan underlätta för dina besökare att svara på dessa frågor snabbt och enkelt via en automatiserad chattfunktion, som dessutom ska vara kopplad till en medarbetare.

Ta ett steg längre: Vissa frågor är kanske självklara. Som t.ex: frakt m.m Dessa frågor kan du svara på genom en Q & A (Frågor och svar-undersida) där dem populära frågeställningarna svaras på i punktform.

4. Korta formulär ökar konverteringar

I en studie så visar det sig att fler konverterar på en kort formulär än den med fler boxar/kolumner.
Därför är det viktigt att hålla dina formulär så korta och effektiva som möjligt.

Ett exempel kan vara att enbart ta e-postadress om du vill att besökaren ska ladda ner enstaka pdf/whitepaper/guide. Där behöver du inte telefonnummer, namn etc.
Fler kommer att konvertera på korta formulär än dem längre, mer avancerade formulär. Detta är för att minimera tiden och ”bekvämligheten” för besökaren att komma snabbare till handling och få den informationen dem har sökt efter.

Interaktiv formulär för att öka konvertering

Ibland kan ett avancerat, mer interaktivt formulär ÖKA KONVERTERINGARNA mer än dem korta. Varför? Jo, det har med webbpsykologin att göra.

Genom att integrera ett step-by-step modell på några (gärna bara en) formulär. Så kan du öka konverteringarna från dina besökare.
Ett exempel på detta är alla bilverkstäder (läs gärna vårt inlägg för bilverkstan vi arbetar för om hur vi ändra deras formulär)

Det kan se ut på följande sätt (notera att du sökt efter reparation/service på din bil):

  1. Dem frågar efter REGnr på sida 1
  2. Sida 2 frågar dem efter miltal
  3. Bekräftar din bilds modell och miltal
  4. Vilken typ av Service/reparation är du ute efter.
  5. Välj verkstad och boka tid

Genom att ta besökaren till steg 1-5 med olika sidor som steg. Så ökar du besökaren till konvertering. Detta eftersom dem har fullföljt steg 1,2,3 etc. Så kommer dem inte att ”ta sig ur” just pga den webbpsykologin som triggar igång besökaren när dem redan har slutfört respektive steg.

5. Trovärdighet ökar konverteringar (recensioner / kundcase)

öka konverteringarFör dig som driver webbshop så är produktrecensioner en viktig faktor för hemsidans trovärdighet och produktens kvalité. Detta ökar kundens trovärdighet för hemsidan och ökar sannolikheten för besökaren att slutföra ett köp.

Därför ska du ha olika omdömen och certification på hemsidan som stärker tryggheten.  I Sverige så använder vi oss av ”Trust Badges” te.x: Klarna, Payson, Trygg ehandel, Reco, AAA kreditvärdighet m.m.

Företag med tjänster

Driver du företag med tjänster än webbshop. Då ska du använda dig av kundcases. Projekt/avslutade affärer där kunden vänligen lämnar en recension om dig och dina tjänster.

Detta ökar trovärdigheten för dig som företagare och dina tjänster.

Avslutningsvis

Vi hoppas innerligt att dessa 5 tips kan hjälpa dig att öka dina konverteringar på hemsidan. Ingenting är en garanti för avslutade affärer. Men en sak är säker: följer du dessa steg så kommer du se en markant ökning i både trafik och konvertering. Våra tips & trix är baseras på forskning men framförallt arbete där vi testat och utvärderat.

tack för läsningen och lycka till.