Driver du en verksamhet som är beroende av bokningar men har förlorat majoriteten av bokningarna pga Coronaviruset?
Jag tror inte du är själv om detta. Många där ute kämpar just nu med att hålla huvudet över ytan. Några av dessa finns bland våra kunder.
Men det finns 3e enkla sätt att öka försäljningen/bokningarna, oavsett om det är under kristider eller under normala förhållanden.
I detta inlägg kommer vi visa dig några praktiska exempel på hur du ska förbättra flödet för dina besökare. För att i slutändan öka försäljningen/bokningarna.
Innehållsförteckning:
- Bakgrund
– Covid-19
– Designa om hemsidan - 1. Messenger på hemsidan (chatt)
– Diskussion om Messenger vs Chatbot
– Fördel med chatt på hemsidan - 2. Direkt numer för bokning
– Nackdel med telefonsamtal - 3. Integrerande formulär med pris direkt
– Använd beteendevetenskap för att skapa belöningssystem - BONUS: Ads med telefontillägg
– Det finns flera tillägg - Sammanfattning
– Mätningen till 128%
Få en kostnadsfri sökordsanalys inom närmaste 12h, med våra rekommendationer tips & trix
“Less is more. Keeping it simple takes time and effort.”
Jeff Bullas
Bakgrund
Vi arbetar idag med kunder som har påverkats både negativt men också positivt av corona. Till samtliga cases har vi lyft fram olika förslag med förändring för att ”minska” den negativa kurvan eller helt och hållet försöka STOPPA den.
Oavsett utfall så har vi märkt av en positiv förändring när vi följer dessa 3 enkla steg.
Covid-19
Nedan kan du se genomsnitt ”trafik in” av användare från 1 oktober – 31 december för en av våran kund (Statistiken visar per dag)
En ganska stadig trafik med relevant konverteringsgrad på ca 23%
Det som är mer intressant är vad som händer strax efter nyårsskiftet.
En ganska kraftig fall på loppet av någon dag.
Kan detta bero på Covid-19 eller något annat att bokningar lyser med sin fråvaro?
Då statistiken visar att den första fallen av Covid-19 i Sverige rapporterades strax innan den 30 Januari kan vi inte riktigt konstatera att Covid-19 orsakade fallet. Oavsett orsaken, så var vi tvungna att komma på en lösning för att öka försäljningen.
Designa om hemsidan
Vi beslutade att designa om kundens hemsidan som vi hade gjort för ca 3 år sedan. Vilket gav en väldigt positiv kick tillbaka.
Läs mer om hur du designar landningssidor här: Att skapa designen på en landningssida
Beslutet av att designa om hemsidan gjorde kunden väldigt nöjd. Trafik kom in som vanligt igen, men något stämde inte…
Bokningarna lyste med sin frånvaro!
Vi kunde se att dem mätbara bokningarna hade minskat från ca 23% ner till 5% bokningar per månad. Vilket är en kraftig minskning. Så vad gjorde vi?
Nedan kan ni se vilka steg vi tillämpade åt kunden för att öka försäljningen/bokningarna.
1. Messenger på hemsidan
Under dessa omständigheterna som råder i Sverige ville vi erbjuda målgruppen direkt support. Där dem kan ställa frågor, få prisförlag, boka tider och få allmän information.
Vi installerade WP-chatbot åt våran kund.
Vilket har resulterat i flera lead och nya kunder.
Diskussion om Messenger vs Chatbot
Många argumenterar om att man ska ha chatbot som är automatiserad utifrån dem ”vanligaste” frågorna. Där AI beräknar vilka svar ska ges för respektive fråga som målgruppen/besökarna stället.
I vårt fall ville vi inte skapa en automatiserad support, vi ville att målgruppen ska ha direkt kontakt med kundens reception. Vilket gav en otrolig bra respons från kundens kund. Mer om detta på slutet.
Fördel med chatt på hemsidan
Det finns många fördelar med en chatt på hemsidan. För att nämna några så gäller det först och främst att förstå vilken målgrupp man riktar sig mot när man använder chatt.
- För kunden handlade det om att få in ”mobil” användarna som är ständigt uppkopplade mot sociala median. Att ha en chatt där du kan ”skrivas/chatta” istället för att ringas, ger målgruppen en trygghet för dem som är ”mindre samtalssugna”
- Ställ frågan och återkoppla när du har tid. Detta ger målgruppen en större möjlighet att skriva frågorna/funderingarna för att sedan återkoppla på svaret när de har tid över. Vilket är bra för dem som är ”ständigt på fart”
Läs mer om tillägg/plugins som hjälper din hemsida: plugins som far er wordpress att sticka ut
2. Direkt nummer för bokningar
Vi valde därefter att ändra om startsidan. Där ville vi lyfta fram att målgruppen som inte chattar med oss eller skickar iväg ett mejl ska kunna med ett snabbt klick – kopplas direkt till kundens reception.
Så vilka ringde?
Målgruppen till dessa är 45+ som gärna föredrar ett samtal. Där får de ställa frågor över telefon till kundens receptionist. Dem fick snabbt svar på sina frågor och funderingar. Samt att dem kunde boka tid, under samtalet.
Nackdelar:
- Ibland kunde flera samtal komma in samtidigt. Vilket gjorde att telefonkön bildades.
Lösning: Vi valde därefter att koppla köplats 2 till en annan medarbetare som kunde svara på frågor och ta bokningar. Vilket minskade kötiderna.
- Lång väntetid orsakade irritationer.
Lösning: Utöver att kundens två receptioner stod redo för nästa samtal. Så bildades kö i alla fall. När målgruppen blev placerade i kö på plats 5 kunde de få höra att all information fanns på hemsidan och att en live-chatt fanns tillgängligt under arbetstid. Vilket resulterade att dem sökte information på chatten istället.
3. Öka försäljningen – Integrerande formulär med pris direkt
Det tredje och sista steget vi gjorde var att skapa en integrerande formulär som gav en nischad målgrupp möjligheten att skapa sig egen offert – direkt på webben.
Detta gjorde att målgruppen kunde få pris direkt på webben, i samband med en direkt bokning (om dem var nöjda med offerten)
Använd beteendevetenskap för att skapa belöningssystem
Vi skapade ett integrerande formulär med olika steg. Det gjorde att målgruppen som fyllde i steg 1 hade redan påbörjat sin process, vilket gör att chansen till att han/hon ”lämnar processen” minskar.
Det kan se ut på följande sätt.
För varje steg användaren slutför minskar chansen till att han/hon lämnar processen helt.
Vilket gjorde att flesta av användarna (97%) som startade steg 1, slutförde processen.
BONUS: Ads med telefontillägg
Om du som driver bolag har extra resurser över för marknadsföring. Så är våran tips att du investerar i Ads (förutsätter att ni redan arbetar med SEO – SEO PRIS)
Google Ads är en otroligt bra kanal för dig som vill fånga målgruppen som söker efter dina tjänster/produkter. Målgruppen är redan redo att handla tjänsten/produkten. Det vet vi eftersom dem söker efter just sina behov. Te.x: Renovera kök, lokala restauranger m.m.
Men det gäller att anlita en byrå som kan hjälpa dig att optimera dessa annonser på rätt sätt.
Vårt bonus tips: Använd telefontillägg i dina annonser.
Detta gör det enklare för målgruppen som sökt efter dina tjänster att kunna kontakta dig direkt vida telefonsamtal, utan att klicka sig vidare på hemsidan. Alltså kan dem ringa dig direkt från SERP:en (Googles landningssida när du söker)
Det finns flera tillägg
För att inte gå in på det helt så finns det fler tillägg på Google Ads. Ovan kan ni se några fler exempel som kan hjälpa din målgrupp att hitta rätt ”landningssida/information” på deras sökningar. Använd tillägg för att utöka placeringen på dina annonser och framförallt: för att hjälpa sökarna till rätt information/produkt/tjänst.
Sammanfattning
För att sammanfatta detta långa inlägg på några rader är kanske omöjligt. Men för att öka försäljningen digitalt så gäller det framförallt att förstå din målgrupp, och hur du når dem.
Vi hade en mängd data som talade om för oss vilka steg vore bra att tillämpa. Vi utförde tester i några veckor för att se vad rapporten skulle säga. Det visade positiv förändring. Därefter var besluten inte svåra att ta. Testerna som visade positivt använde vi på hemsidan.
Vi gick även ut och pratade med kunderna, både nuvarande kunder men även några nya kunder. För att ställa frågor om just deras användning av hemsidan, bemötandet av annonserna, SEO m.m.
Vilket gav oss otroligt bra med insikt. Som vi även testade på gränssnitten (hemsidan/annonserna/SEO) Resultaten som gav positiv förändring behöll vi såklart.
3 enkla knep med kunden i fokus
Samtliga 3 tillägg ovan är tillämpande på kundens hemsida av en och samma anledning; hjälpa kundens kund (målgruppen) till enklare beslut. Vilket handlar om att förstå målgruppen. Som i sin tur leder till ”ÖKA FÖRSÄLJNINGEN”
Mätningen till 128%
Eftersom några av våra tillägg gick inte att ”mäta” digitalt så bemötte vi resultatet så här:
Före tilläggen: Under den låga perioden som drabbade våran kund. Så kunde vi se snitt på 7 bokade affärer på 30 dagar (enligt kundens fysiska schema)
7 (bokningar) x 30 (dagar) = 210 bokningar i månaden
Efter våran korrigeringar och tillägg (som vi nämnt ovan) så lyder följande resultat
Efter tilläggen: Dem närmaste 30 dagarna efter vi tillämpade ändringarna. Så kunde vi se en ökad försäljning/bokningar.
När vi drog ut snitt efter 30 dagar kunde vi se följande
Det bokades 16 (snitt) per dag i 30 dagar
16 (bokningar) x 30 (dagar) = 480 bokningar i månaden
Resultatet:
Om vi ska räkna ut förändringen i % så tar vi skillnaden i resultat först.
- 210 (resultat 1) – 480 (resultat 2) = 270 (skillnaden)
- 270 / 210 = 1.28
- 1.28 x 100 = 128%
Alltså har vi ökat försäljningen/bokningar med 128%
Komihåg att samtliga tillägg/ändringar som vi tillförde våran kund kanske inte riktigt kan funka för just din målgrupp. Det handlar om ta reda på hur dem tänker, vill bli bemötta och som sagt: HJÄLPA DEM!
Jag hoppas detta inlägg hjälper dig att tänka kreativt, strategiskt och inspirerar till positiv förändring.
Tack för läsningen, lycka till!