Skip to main content

Det finns ett talesätt som lyder “du får aldrig en andra chans att skapa ett första intryck” och det ligger något i det. Man får bara en möjlighet att skapa ett första intryck och då vill man att det ska vara bra. Människor har, trots allt lättare att komma ihåg de dåliga upplevelserna före de som är bra.

Idag har nästan alla företag en webbplats och det är enormt viktigt att det finns ett bra första intryck där din målgrupp klickar på din hemsida i sökresultaten. Det första någon ser är din landningssida, vilket är din webbplats destinationssida, den första sidan någon ser när de klickar in på din webbplats. Du har dessutom bara 7 sekunder på dig att skapa ett bra första intryck med din webbplats innan den genomsnittliga besökaren bestämmer om de ska stanna kvar på sidan eller söka sig vidare. 

Hur försäkrar man sig om att första intrycket med din webbplats blir positivt? Svaret är en bra design på landningssidan.

För er som vill redan nu gå djupare in på hur vi kan påverka med enkla medel. Så rekommenderar vi våran guide om just ”psykologin bakom webbdesign”. 

Design på landningssidan

Själva designen på landningssidan handlar om att skapa en lockande sida för din målgrupp och webbsidans besökare. Den borde möjliggöra konverteringar från leads till prenumeranter eller kunder. En effektiv design på landningssidan inkluderar din produkt eller tjänst tillsammans med företagets information. Den innehar relevanta erbjudanden och call-to-action (CTA) knappar.

Responsiv design

Du kanske har hört talas om responsiv design eller webbdesign som är responsiv. En design som är responsiv är optimerad för att fungera på alla enheter. Den anpassar sig beroende på vilken storlek på skärmen som används (mobil, surfplatta, laptop bland annat). Även om det rekommenderas att hela din webbplats är anpassad för olika enheter, är det extra viktigt för landningssidan. Beroende på vilken programvara du väljer kan webbplatsen automatiskt vara responsiv, i de tillfällena behöver du inte oroa dig över att sidan ska skapas ur ett responsiv sätt.

Så designar du en landningssida

  1. Identifiera din målgrupp och deras önskemål
  2. Se till att din landningssida har ett syfte
  3. Välj en programvara för din design på landningssidan
  4. Skriv en lockande titel till landningssidan
  5. Skapa en landningssida som är hjälpsam och snygg
  6. Publicera och testa designen på landningssidan

1. Identifiera din målgrupp och deras önskemål

Vilken del du än arbetar på borde man alltid tänka på målgruppen och designen på landningssidan är inget undantag. När du designar din landningssida, fundera på vad din målgrupp förväntar sig och behöver se när de öppnar din webbplats. Ett tips är att fundera på följande frågor:

  • Vilka frågor behöver landningssidan besvara direkt för din målgrupp? 
  • Hur kan du märka din landningssida så besökare vet att de har kommit rätt? 
  • Vilken uppmärksammad titel, relevant innehåll och CTA bör du inkludera på landningssidan? 
  • Hur kan du försäkra dig om att din landningssida är unik i jämförelse med dina konkurrenter? 
  • Hur kan du bevisa värdet på ditt företag, produkter och tjänster för din målgrupp?

2. Se till att din landningssida har ett syfte

För att din landningssida ska vara framgångsrik är det viktigt att den har ett tydligt syfte. När besökare anländer till din landningssida borde de direkt veta varför sidan existerar. Till exempel kan din landningssida definiera syftet med hjälp av ett formulär för att skriva upp sig på nyhetsbrev via mail eller att öka försäljningen genom att visa upp den bäst säljande produkten. Om besökare blir förvirrad över syftet med landningssidan kan detta skapa en osäkerhet kring vad de gör på sidan och kanske till och med överge sidan helt. Därför är det viktigt att visa ett tydligt syfte.

3. Välj en programvara för din design på landningssidan

Det finns flera alternativ för mjukvaran att använda på landningssidan, undersök vilket som passar bäst för dig och din sida. Kom ihåg att många också redan har inbyggt att landningssidan blir mottaglig på alla sorters enheter.

4. Skriv en lockande titel till landningssidan

Syftet med huvudtiteln på landningssidan är att fånga uppmärksamheten av dina besökare och skapa en vilja att göra något. Den bör vara lockande, effektfull och action-orienterande. Det kommer troligtvis vara en av de första sakerna som besökare kommer att läsa om ditt företag när de kommer in på landningssidan. Därför bör också sidans titel vara i fas med temat och innehållet som följer överallt annars på webbplatsen.

5. Skapa en landningssida som är hjälpsam och snygg

Vi har pratat mycket om att landningssidan är det första någon ser när de besöker din webbplats. Tillsammans med lockande titlar och språk är det också viktigt att sidan är snygg och hjälpsam. Några tips för att göra din landningssida snygg: 

  • Sammanfoga färger och typsnitt över hela sidan
  • Ha din sida organiserad
  • Kom ihåg att “less is more” när du designar
  • Inkludera passande bilder och/eller videor
  • Designa tydliga och lockande CTAs

Några tips för att göra din landningssida hjälpsam är bland annat att visa upp tydliga möjligheter för besökare att kontakta dig, använda tydliga steg för att besökare ska veta hur de går vidare (köper en produkt, skriver upp sig på nyhetsbrevet exempelvis) och inkludera information om varför besökare ska konvertera.

6. Publicera och testa designen på landningssidan

När designen på landningssidan är färdig så är det dags att publicera och testa den bland dina besökare. Efter att din landningssida har blivit publicerade kan du utföra A/B test på olika designfaktorer (färger, CTA knappar, typsnitt osv) för att se vilken som leder till flest konverteringar. På det här sättet kan du försäkra dig om att landningssidan möter de förväntningar som dina besökare har. 

Sammanfattning

En bra landningssida är viktig eftersom det är det första som dina besökare ser när de klickar in på din webbplats. Designen på en landningssida är därför en enorm betydelsefull del för att besökare sedan ska stanna kvar på sidan eller för att de ska slutföra beslutet att exempelvis köpa din produkt eller tjänst, skriva upp sig på nyhetsbrevet via email eller för att de enkelt ska kunna kontakta dig och ditt företag.