Att krångla till SEO och dess betydelse är inget ovanligt. Vi i reklambranschen har en tendens att krångla till dessa fraser och betydelser. Vi har stött på många gånger kunder lyfter fram just att dem är intresserade av ”SEO” och helt plötsligt förväntar sig ett arbete inom Adwords, detta är inget ovanligt. Vi kommer i detta inlägg att klargöra dessa olika betydelser, dvs SEO, SEA och SEM, vad är detta egentligen och vilken koppling har dem med varandra?

Vad står då SEM, SEA och SEO för?
Jag gissar på att de flesta redan vet vad SEO är, men låt oss gå igenom alla ändå.

SEM – Search Engine Marketing, Sökmotorsmarknadsföring
SEA – Search Engine Advertising, Sökmotorsannonsering
SEO – Search Engine Optimization, Sökmotorsoptimering
Vad är då skillnaden och hur hör dom ihop?

Vad är SEA
SEA eller Search Engine Advertising (sökmotorsannonsering på svenska) sammanfattar i korthet alla annonser du betalar för att synas på sökmotorerna. De absolut populära att annonsera via är Google Adwords. Adwords går ut på att betala per klick (PPC), det vill säga för varje besökare som klickar på din gröna annons (ovanför SER) så betalar du för den besökarens klick. Här är det viktigt att tänka på att göra strategiska val av annonsering då fel annonsering kan leda till att dem som besöker er sida och inte är riktiga leads.

Vad är SEO
SEO eller Search Engine Optimization (sökmotorsoptimering på svenska) är det reklam och webbyråer jobbar kanske mest med. Detta är de som gör att er webbplats hamnar högt upp på sökmotorerna, det vill säga dem blåa annonserna. Som företagare och kund vill man alltid synas på förstasidan och gärna bland topp 5 av SERP (search engine result page). Hur man då lyckas med detta har flertal böcker skrivits om och studerats och det korta svaret är att det finns inget rätt eller fel, eller jo, det finns riktlinjer. Man brukar prata om att förbättra sin organiska sökresultat. Detta kan du Inte betala för utan det handlar enbart om hur respektive sökmotors algoritmer väljer att värdera din sida i jämförelse med andra sidor och på så sätt bestämmer vilken plats du ska hamna på utifrån specifika söktermer.

Vad är SEM
SEM eller Search Engine Marketing (sökmotorsmarknadsföring på svenska) är i korthet allting som handlar om att marknadsföra sig i sökmotorer. Både SEO och SEA ligger alltså under SEM (SEM = SEA & SEO).


* Exempel ovan beskriver tydligt vad SEO, SEA och SEM är.

Sammanfattning av det hela
I det stora hela, oroa er inte. Man blandar ihop dessa termer oavsett. Det viktiga att tänka på är att vara noggrann med vad ni beställer från byråer och veta vad som står på kontraktet kring SEM. Vem som står för vad? Hur det betalas och sköts. Chatta gärna med oss om ni vill ha hjälp inom SEM.

Kapten Reklambyrå AB - Sitemap - Info@kaptenreklam.se