Skip to main content

Generera mer leads!

Många företag ser tyvärr detta som en stor utmaning idag. Att attrahera nya besökare till hemsidan som sedan leder till en lead (het kund)

Idag lever vi i en värld där allt handlar om att kunna erbjuda den bästa kunskapen till besökarna, för att sedan förhoppningsvis få en konvertering.

Det gäller att så gott som möjligt erbjuda content (innehåll) till kund. För oavsett vad vi än Gogglar på idag, så hittar vi våra svar. Men det är intill kritiskt idag att både kunna erbjuda svar när besökarna Gogglar samt arbeta med leadsgenerering.

Läs vidare för att veta hur du generera mer leads! 

Ladda ner vår populära guide:

Vill du ha en offert?

Fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig med ett förslag

Vad är leadgenerering?

Leadsgenerering är den processen där besökarna konverterar från att vara ”besökare” till en intresserad lead att kontakta. För att inte bryta mot GDPR så måste man attrahera besökaren att göra en aktiv handling på hemsidan för att sedan därefter kunna spåra deras aktiviteter, beteende och för att kunna engagera dem hela vägen.

Fram tills att de är redo att överlämnas till säljavdelningen. Det kan vara en lång process som pågår i flera år och i vissa fall kan det gå så snabbt som en månad.

Vad är en lead?

En lead är en besökare som har visat mer intresse för din produkt/tjänst. Oftast pratar man om leadsgenerering när det kommer till B2B. När det kommer till produkter, så är det enklare för besökarna att faktiskt klicka hem produkterna än att ”utforska” mer.

Men när det gäller tjänster så är det lite svårare att hämta hem tjänsterna för att ”testa”. Därför pratar man oftast om leadsgenerering inom B2B.
En lead är när någon visat mer intresse om dina tjänster. För att därefter kunna erbjuda mer information eller kunskap inom tjänsten.

Kort och gott: DU tjatar inte på besökaren att köpa, du erbjuder kunskap inom tjänsten.
Desto mer du gör det, så kommer fler att följa dig.

Sortera leadsen i olika segment

För att enklare kunna ta beslut om vem man ska kontakta för att hjälpa besökaren. Så brukar man sortera leadsen inom olika segment. Detta är helt enkelt för att kunna veta i vilken stadie leaden befinner sig i. Några är kanske mer redo för köp än andra. Därför är det viktigt att kunna bearbeta dem på olika sätt.

Dessa segment kan vara:

  • Marketing Qualified Leads: Dessa besökare är alla kontakter som har engagerat sig med dina aktiviteter inom marknadsföringen, men dem är inte riktigt helt redo för köp. Ett bra exempel för en sådan lead kan vara när dem har fyllt i en formulär för att ladda ned en pdf/guide om just din(a) tjänst(er). Det betyder inte att dem vill köpa men dem är villiga att lära sig mer om tjänsten för att få sig en bredare kunskap om den eller dig för företagare.
  • Sales Qualified Leads: Ett steg närmare ett köp. Dessa leads är dem som fyller i en formulär för att kanske få testa dina produkter/tjänster. Dessa brukar oftast ladda ner en prislista eller vilja ha mer information inom pris.
  • Product Qualified Leads: Dessa leads visar ett större intresse för dina produkter/tjänster. Dem brukar signa upp sig för event, eller helt enkelt signa upp sig för en gratis demo visning/test. Dem brukar oftast ha en fördjupat kunskap inom produkten och vill veta ännu mer i form av frågor.
  • Service Qualified Leads: När en befintlig kund visar intressen till ett eller fler av dina tjänster, då kallas dem ”service qualified leads”. Här finns det ett stort intresse till mer sälj. Bevara kunden genom att engagera dem tex: mejlutskick, sociala median m.m.

 

Så, generera mer leads redan idag!

Vi lever idag i en digitaliserad värld, där allt söks och handlas genom internet. Därför ska vi fokusera på att generera leads online/ via din hemsida. Vi fokuserar mestadels på inbound marketing, sättet där vi attraherar nya besökare & kunder genom bra content (innehåll).

Besökarna kommer till dig (dem Googlar efter dina tjänster/produkter) istället för att DU letar upp dom. Den äldre metoden heter ”Outbound marketing” vilket är motsatsen, i den modellen letar du upp kunden och försöker få deras uppmärksamhet. Kort och gott: den traditionella marknadsföringen.

Så… hur genererar vi mer leads då? Jo, nyckeln heter: Google -> Content -> CTA (call-to-action) -> Landningssida -> Formulär 

Generera mer leads

Google: förstå din målgrupp

Att erbjuda besökarna bra content för att sen leda dem genom köpprocessen är en sak. Men för att komma dit måste man så klart finnas högst upp på Google.
Det har egentligen inget med att erbjuda bra content. Men om du förstår din målgrupp fullt ut, då kan du attrahera dem via Google och sökorden som du kan relateras med.

T.ex. Någon söker efter ”HLR utbildning”. Om du optimerar din hemsida för att synas högst upp, så kommer besökarna att klicka på din hemsida. Väl inne på din hemsida ska du såklart erbjuda HLR utbildning. Men du ska även kunna erbjuda en bra ”content/innehåll” i form av gratis kunskap. Det kan vara en PDF som visar hur du gör HLR på barn.

Dem laddar ner i utbyte mot e-postadress. Därefter är det ren magi genom att leda dem igenom köpprocessen.

Olika typer av content / innehåll

Nedan kommer vi lista några av content som besökarna väljer att hämta hem eller anmäla sig på:

  • Nyhetsbrev
  • Rabattkupong / extra erbjudanden
  • Webinar & events (anmälan)
  • Gratis demo
  • Ladda ner premium content (e-books, guider, grafik m.m.)

Att dela med sig av kunskap förknippas oftast med en ödmjuk person/företag som gillar att dela med sig. Det kommer resultera att dem kommer förknippa dig som expert inom ditt område & tjänster.

Verktyg för framgångsrik leadgenerering

För att kunna samla data och för att generera mer leads på bästa sätt så finns det verktyg som kan underlätta processen. Här listar vi några som vi kan rekommendera, men som vi faktiskt också använder oss av. Hubspot och Albacross är dem två programmen som vi använder oss av för att kunna identifiera och vårda våra besökare till lead.

Några extra verktyg som kan hjälpa dig på vägen som är värda att nämna:

  • SEO (optimerad hemsida som driver in rätt trafik)
  • WordPress (hemsidor skapade utifrån enkla teman & öppen källkoder)
  • MailChimp (nyhetsbrev när det är som enklast)
  • Google ADS retargeting (bearbeta ny-besökare till att bli återkommande besökare på hemsidan)

Sammanfattning: Generera mer leads

Ibland kan det verka ganska mycket att ta in. Men det hela är super enkelt. Det handlar mesta dels om att bestämma sig för att erbjuda sina besökare något extra utöver att ”pressa” dem med KÖP knappen hela tiden.

Kan du attrahera rätt trafik från början via optimerad hemsida (SEO) så kommer du garanterat att få in mer ”relevant” trafik till din hemsida. Besökare som alltså redan är i behov av dina tjänster/produkter. Därefter är det bara att erbjuda dem det lilla extra.

Om du behöver hjälp med att strategiskt lägga upp en leadssystem så hjälper vi gärna till. Kontakta oss så återkommer vi till dig inom 24h