Extra tips till er som går i banorna om att starta webbshop.

Knepen är många men rätt och fel existerar inte, på ett ungefär iallafall. Vi på Kapten har skapat och drivt en hel del webbshoppar. I denna artikel delar vi med oss av tips och trix om vad Ni skall tänka på innan ni skall starta webbshop. 

Det första vi kan börja med att bocka av är att många fastnar i en bubbla precis i startskedet. Allt är riggat och klart men on-knappen undviker man att trycka på. Tänk så här, en webbshop som existerar är bättre än en som inte existerar, eller hur?

Vi har varit med om kunder som hyr in oss som konsulter till att ta fram en hållbar strategisk plan för deras webbshop. Dock lanserades aldrig shoppen pga att kunden var osäker i sina produkter. Detta leder oss till nästa tips… Du vet aldrig något fören du testat det.

Vi kommer nedan att gå igenom dem viktiga aspekter kring att starta webbshop. Och kanske de viktigaste punkten av dem alla, vilken plattform ska man använda sig av?

Vilket plattform är bäst för mig?

Det är viktigt att ta med så många frågor i detta skede. Vad är budgeten? Hur ser eran datavana ut? Antal produkter att sälja? Internationell marknad? Open Source eller hyrlösning? Hur viktig är design & back-end?

Som ni märker finns det många frågor man bör ställa sig. Det vi tycker är viktigt att tänka på är att inte låsa sig fast, väljer man en plattform kan man alltid ändra det i framtiden. Inget är skrivet i sten, kan bara kosta tid och pengar vid fel beslut.

Open Source

Som nämnt i ett tidigare inlägg om 10 anledningar att använda WordPress så är WordPress (Woocommerce) ett av våra favoriter här på Kapten. Vi jobbar även med Magento, valet mellan dessa två plattformar faller oftast på storleken av er webbshop, dvs antalet produkter ni tänker sälja.

Vi rekommenderar att använda Magento vid större försäljningar medan Woocommerce vid lagom små/stora webbshoppar. Båda plattformen jobbar även bra mot sökoptimering vilket är ett starkt plus då er webbshop måste prestera bra i sökresultat för att sälja bra, syns man inte finns man inte.

Både Magento och WordPress är väldigt användarvänliga men en viss tid måste läggas ner för att webbshoppen skall drivas runt. Viktigt att lägga på minnet är att Er tid inte får rinna iväg på detta, ni ska fokusera på verksamheten i sig som försäljning, transporter etc medans det tekniska kan drivas och skötas av konsulter. Ni ska fokusera på kärnverksamheten!

Hyrlösning

Andra alternativet till plattformar är hyrlösningar. Idag finns det en heldel hyrlösningar tillgängliga, bland annat Askås, Wix och Textalk med fler. Vi brukar inte hålla dessa plattformar nära hjärtat då samtliga hyrlösningar jobbar sällan bra mot sökoptimering, och detta enligt oss är en av grundstenarna till att lyckas med en bra webbshop.

Anledningen varför vi lyfter upp detta är att det kan vara en snabbare och smidigare lösning till att starta webbshop. Vilket kan vara bra i många fall, just att få start på er verksamhet.

Keep in mind

När man använder sig av hyrplattformar märker man ganska snabbt att frihet inte alltid kommer på köpet. Med frihet menar vi att dessa plattformar kommer med begränsningar. Exempelvis kan flera webbutiker runt om i landet använda sig utav samma tema som ni har. Det kan även innebära att x-antal av artiklar tillgängliga, olika betallösningar, olika frakt alternativ etc.

Allt detta beror på vad hyrplattformen erbjuder från start. Tänk även på att det kan tillkomma extra kostnader då ni ber deras IT-tekniker att finjustera små saker eller lägga till, detta kan även rinna iväg med både tid och pengar.

Vilka betallösningar är bra för mig?

Detta är en viktig punkt att lyfta fram. En bra webbshop måste ha en smidig betallösning, utan detta kan verksamheten fallera. Desto smidigare betallösning desto bättre för kund och er.

Nå, kort och gott så rekommenderar vi att alltid sträva efter Klarna Checkout, kanske nog det populäraste valet och kanske helt enkelt det bästa. Finns även olika alternativ som Paypal, Dibs, Payson, Swish, Stripe med fler. Dessa olika betallösningar varierar i pris och det går självklart att förhandla ner deras priser vilket kan hjälpa en bit på vägen.

Dags att sälja!

När det gäller att börja sälja produkter på webben och att marknadsföra sig har vi tre viktiga punkter att gå igenom. Dessa tre punkter är: SEM, Sociala median och Epostmarknadsföring. Har man inte dessa så blir det nog svårt att få en spinn på verksamheten, iallafall om ni ska sälja digitalt.

SEM

Vi har tidigare skrivit inlägg om just: SEO, SEM och SEA. Detta är en viktig punkt oavsett om ni tänker driva en webbshop eller generellt en statisk hemsida där ni säljer tjänster. SEM är oerhört viktig kanal att använda sig av, det är förmodligen DEN ENDA strategin eran verksamhet behöver för att få fart på verksamheten.

Jobba även mycket med content och rätt sökord på er webbshop. Det är svårt och tidskrävande, men kontakta oss så kan vi hjälpa er att komma igång.

När det kommer till Adwords så rekommenderar vi att hyra in konsulter till uppdraget då det kan vara lätt för nybörjare att spendera mycket pengar med dåligt resultat. Vi på Kapten jobbar väldigt noggrant med att konvertera besökare till kunder. Varför betala (Pay Per Click) Adwords om de inte ger resultat direkt.

Sociala Median

Att dela, lägga upp artiklar, meddelanden eller helt enkelt göra annonser på sociala median är också ett starkt verktyg för att få besökare till webbshoppen.

Även här kan ni hyra in konsulter för uppdraget men vi rekommenderar att ni själva prövar på då det ger kunden en personlig kontakt. Det får vara lite fulskrivet, just att det ger besökaren en slags trovärdighet i det ni säljer.

En växande trend idag är att jobba mycket med Instagram kopplad till Facebook. Detta är något vi kommer skriva om lite längre fram, just om hur ni kan använda Instagram till ökad försäljning av tjänster/produkter.

Epost Marknadsföring

Sist men inte minst, epostmarknadsföring.

Epostmarknadsföring är kort och gott nyhetsbrev som ni skickar ut till era följare som har prenumererat för tjänsten. Väldigt effektivt, mätbart och ger oftast resultat direkt. Dock kan det dröja en lång period tills ni får upp x-antal följare till ert nyhetsbrev.

För nybörjare och företag med sträv budget så rekommenderar vi Getanewsletter eller Mailchimps. Dessa erbjuder gratis version av deras tjänster.

Vill man verkligen lyxa till det så kan ni hyra in konsulter till uppdraget. Här sätter vi då upp en unik design på nyhetsbrevet, sköter och driver det på rullande kontrakt.

Summering

För att starta webbshop kan vara frustrerande för många. Det kan vara svårt att veta vart man ska rikta sig och hur. Man kan vara rädd för höga och dolda kostnader vid starten av webbshopen. Vi tycker att det ska vara en enkel och smidig process. Inget ska vara skrämmande och det ska speciellt vara roligt att starta webbshop. Kontakta gärna oss för att bolla idéer, tankar eller funderingar. Vi chattar gärna med er, kostnadsfritt.

Tack för visat intresse denna gång, dela och kommentera gärna om era upplevelser här eller på vår Facebooksida. Tjing!

Kapten Reklambyrå AB - Sitemap - Info@kaptenreklam.se