Skip to main content

Nyhetsbrev via email är inte det lättaste att skriva. Det finns flera olika faktorer att tänka på – Vad är syftet med nyhetsbrevet? Vad vill vi ska hända efter att människor har läst nyhetsbrevet? Dessa frågor och några fler är viktiga att ställa sig för att kunna skapa det bästa nyhetsbrevet. Som dessutom ger det resultat man vill. Vi har samlat några tips på hur du kan skapa ett nyhetsbrev via email som kan resultera i det mål du har satt upp.

Vad är ett nyhetsbrev? 

nyhetsbrev

Ett nyhetsbrev är ett email som läsare mottar efter att de har skrivit upp sig på ett utskick av nyhetsbrev. Det kan innehålla olika saker som intressant läsning inom området, nyheter i företaget eller marknadsföring av en ny produkt. Det kan vara hjälpsamt med ett nyhetsbrev både för att informera sina läsare om olika saker men också för att driva trafik.

Hur skriver man ett nyhetsbrev via email? 

Vi har samlat några tips för att hjälpa till på vägen till ett lyckat nyhetsbrev som faktiskt kommer läsas. Det är inte så svårt som man kan tro att skriva ett nyhetsbrev. Den största utmaningen är att fånga upp läsarens intresse och undvika papperskorgen.

1. Välj värdefullt innehåll till nyhetsbrevet

Det är otroligt viktigt att nyhetsbrevet kommer vara till hjälp eller intresse för den som kommer läsa det. Gör en liten undersökning om vad läsarna vill läsa om och skriv personligt och lättsamt för att budskapet enkelt ska kunna förstås. Det är på det sättet som du verkligen kan nå fram till läsarna.

2. Skapa en plan – och följ den

Vid alla marknadsaktiviteter är det bra att skapa en övergripande plan. Nyhetsbrev är inget undantag. Planera hur nyhetsbreven ska se ut och vad de kommer handla om. Det kan vara värt att tänka på att för många utskick kan trötta ut mottagarna medans för lite utskick istället kan innebära förlorade läsare. Tänk på hur snabbt du kan producera innehåll och anpassa sedan intervallen så nyhetsbreven känns matiga och framförallt värdefulla.

3. Välj ut en bra design till nyhetsbrevet

Enklast för dina läsare är det om designen på nyhetsbrevet är simpel och lättillgänglig. Det finns flera verktyg som kan hjälpa till med detta och en av de mest populära är Mailchimp. Det finns också ett analysverktyg för att se hur responsen på dina utskick ser ut.

Annat tips är också att blanda både länkar, text och bilder i dina nyhetsbrev. Det är svårt att få ett helhetsgrepp om nyhetsbrevet om det bara innehåller text. Blanda både bilder och text för att förstärka budskapet.

4. Lockande länkar

Länkarna i nyhetsbrevet är vägen in till din webbplats och det är därför viktigt att tänka lite extra på dessa. Länkarna bör vara både informativ och lockande. Exempelvis är det bättre att använda länktexten “Lär dig mer Inbound marketing” istället för “Klicka här”. Tänk på att en landningssida som länkar från nyhetsbreven ska ha en bra design, läs mer om det på ”Att skapa designen på en landningssida”

5. Tänk på ämnesraden

Ämnesraden på ditt nyhetsbrev är verkligen viktig. Det är den som gör att mottagaren faktiskt vill öppna och läsa mailet. Du kan se det som att ämnesraden är din chans att sälja in nyhetsbrevet och skapa ett intresse för att öppna det.

6. Mobilvänlig

Precis som med webbplatsen är det viktigt att nyhetsbrevet är lätt att läsa även på mobila enheter. Glöm inte bort att testa nyhetsbrevet så det ser minst lika bra ut på surfplattan och mobilen samtidigt som bilderna också ska vara i rätt format.

7. Lätt att avregistrera sig

Självklart är det tråkigt att tappa läsare men det ska ändå vara lätt att avregistrera sig. Det kommer endast skapa irritation om det inte finns möjlighet att enkelt kunna avregistrera sig från nyhetsbrevet. Vem vet, kanske nyhetsbreven blir mer intressanta i framtiden? Då vill du inte att irritationen ska finnas kvar.

Sammanfattning

Avslutningsvis – glöm inte att mäta responsen och analysera statistiken av nyhetsbrevet. Det är det enklaste sättet att se vad som kan förbättras och vad som redan är bra. Du kan exempelvis se hur många som har öppnat utskicket samtidigt som du kan se hur många som har klickat på länkarna i utskicket.

Lycka till med nyhetsbrevet!