Skip to main content

Detta år börjar gå mot sitt slut och Black Friday, Black Week och Cyber Monday är förbi. I år slog svenskarna rekord i shopping jämfört med förra året och många företag inom e-handeln har säkert haft högt tryck under den här stora shoppinghelgen. Elgiganten hade till och med kö för att få komma in på deras webbshop, 45 minuter väntade vissa för att få ta del av utbudet som fanns i onlinebutiken. Nu väntar julhandel och därefter mellandagsrea. I det här inlägget tänkte vi gå igenom hur du sökmotoroptimerar bäst inför julhandeln och även andra kampanjer under året. 

Hos konsumenter finns det en stor medvetenhet när årets olika reor och kampanjer inträffar. Några exempel på de olika shopping tillfällena under året är den klassiska mellandagsrean och på senare tid har det uppkommit Singles Day, Black Friday, Black Week, Cyber Monday bland annat. Som en motreaktion till dessa köptillfällen har det också uppstått alternativa dagar som exempelvis White Monday. White Monday handlar om att uppmuntra till att återanvända, reparera och hyra olika produkter istället för att köpa nytt. 

Vi har samlat några tips för att bäst optimera inför årets alla kampanjer:

Var ute i god tid

Det tar ett tag för sidor att ranka bra på Google, speciellt om konkurrensen är hög. Du bör ha en tidsplanering på åtminstone ett par månader, även om du har en stark webbplats med auktoritet, innan du har möjlighet att se bra placeringar på konkurrensutsatta sökord som “mellandagsrea”. Är det inte ett lika konkurrenskraftigt sökord ännu kan det räcka med mindre tid. Dock skadar det ju aldrig att vara ute i god tid, inte minst när det gäller SEO.

Innehållet på sidan

Primärt är Google en sökmotor för text och därför behöver du använda bra innehåll på din webbplats som täcker de frågor som många söker efter på Google. Ha fokus på det primära sökordet, exempelvis “mellandagsrea” och bygg vidare med flera andra sökord som du ser att många söker efter i samband med kampanjen. Inför julhandeln är det exempelvis många som söker på “julklappar” eller mer specifika sökfraser som “julklappar till pappa” eller “julklappar till syster”. Ett tips är att alltid använda datum i texten för de olika kampanjerna och kom ihåg att dela upp texten på ett korrekt sätt med underrubriker och även listor där det är lämpligt. Glöm inte bort att använda minst en bild på sidan som har alt-text som är relevant. 

Använd permanenta sidor

Sökmotoroptimering handlar om att använda relevanta målsidor för ord som matchar sökningar som många gör. Vill du exempelvis ranka på “mellandagsrea” måste du ha en sådan sida som är sökmotoroptimerad med det sökordet. Många företag gör misstaget att skapa tillfälliga sidor för kampanjer som sedan tas bort. Om vi tittar från ett SEO-perspektiv är detta enormt mycket slöseri med både tid och resurser. För att ha de bästa förutsättningarna att hålla bra positioner behöver vi använda en och samma sida över en längre tid, även nästa år. Låt därför sidan vara kvar efter kampanjen och säkerställ också att Google har möjlighet att nå den här sidan med hjälp av dess interna länkar. Sidan behöver inte vara med i menyn längst upp men att den går att nås via interna länkar på webbplatsen.

Så bör du hantera årtal

Eftersom målet är att samma sida ska ranka under nästa år också är det bra att undvika att använda årtal i URL adresser. Däremot bör du använda årtal i element som titel, meta beskrivning, rubriker eller brödtext som finns på sidan. Då ser Google att sidan är aktiv och relevant för det aktuella året. 

Efter kampanjen är över borde du ha för vana att uppdatera årtalen i exempelvis meta titel och beskrivning för att Google ska få gott om tid att indexera sidan till nästkommande år och ser att den är relevant. Det är också några som använder sökordet med årtal som du kan se i bilden här nedan.

Länka internt till kommande kampanjer

Eftersom din sida om kampanjer behöver tid på sig att ranka bra är det viktigt att i god tid börja länka internt till den. Startsidan är alltid den starkaste sidan på webbplatsen så börja tidigt att länka därifrån. Om det inte skulle passa att länka från startsidan eller att det skulle störa användarupplevelsen kan det vara en bra idé att länka från footern på webbplatsen. Eftersom länkar i footern är site wide får sidan om kampanjen länkkraft från hela webbplatsen. När det börjar närma sig kampanjen är det bra att länka till den från exempelvis menyn eller internt från andra sidor på webbplatsen. 

Förändra inte någonting viktigt i slutskedet

Kom ihåg att inte förändra något viktigt på sidan i slutskedet. Speciellt om du har en sida som rankar bra hos Google på ett konkurrenskraftigt sökord. Detta kan skada din sida och du riskerar att Google omvärderar din rankning. 

Lycka till med SEO inför julhandeln, mellandagsrean och årets andra kampanjer!