Skip to main content

Vad är Inbound Marketing?

Inbound Marketing är en marknadsstrategi som handlar om att attrahera besökarna till sig. Idag är inbound marketing den hetaste och mest effektiva strategin för att kommunicera utåt. 

Inbound Marketing handlar om att inspirera och engagera leads (potentiella kunder) till kunder. 

Det kan användas med olika former som till exempel: blogg, content/innehåll-marketing, events, SEO, ADS, social media, nyhetsbrev, med mera. 

Till skillnad från den traditionella marknadsföringen, där företag/marknadsförare försöker hitta kunder, så arbetar Inbound Marketing med att attrahera kundernas uppmärksamhet.

Hur funkar Inbound Marketing?

Inbound marketing handlar om att attrahera sina potentiella kunder till sig, inspirera och engagera dem till ett säkrare avslut. Som ovan nämnt handlar Inbound Marketing om att attrahera besökarna till din hemsida, samt att stötta dem längst köpprocessen – från att vara anonym besökare till en återkommande kund

Alla köpare går igenom tre steg i köpprocessen:

  • Medvetenhet
  • Övervägande
  • Beslut


Exempel: Du upptäcker att din hund börjar få konstiga utslag på ryggen och något måste göras åt det (medvetenhet). Du söker på internet efter “utslag på hund” och finner flertal artiklar om just liknande utslag. Du jämför olika hemsidor med olika resultat av behandling (övervägande). Till slut bestämmer du dig för att köpa en speciell salva just för den typen av utslag (efter att du stött på samma resultat på olika sidor). Du har bestämt dig och du köper (beslut)!

Inbound marketing

Fördelarna med Inbound Marketing

Lägre kostnader med ett direkt resultat där man hela tiden arbetar med att vårda potentiella kunder. När man talar om affärer och fördelarna, är kostnaden det första man tänker på. Inbound Marketing genererar dig mer leads och affärer än någon annan strategi, till ett mer kostnadseffektivt sätt.

De lägre kostnaderna för Inbound Marketing innebär automatiskt bättre möjligheter för ROI, men fördelarna slutar inte där. Genom att samla in data från dina läsare/din trafik får du, med Inbound Marketing, större möjligheter att kommunicera rätt budskap till rätt målgrupp. Dina besökare kommer fatta bättre beslut, mycket snabbare och tryggare.


Vad kräver en lyckad Inbound Marketing-kampanj?

För att verkligen lyckas med Inbound Marketing-kampanj krävs tid. Det finns heller ingen “enkel” taktik för att lyckas. Det handlar om att dra samman samtliga kanaler till ett och samma mål: trafik till hemsidan -> konvertering -> avsluta affären.

Men för att kunna lyckas med det måste du sätta mål och veta hur du ska leda trafiken i rätt riktning. Kom ihåg: “Inbound Marketing: sättet vi inspirerar och engagerar leads till att bli kund”.

Det finns 6 faktorer som ofta nämns för en lyckas Inbound Marketing-kampanj:

  • Hemsida:
    Spindeln i nätet. Det är här dina besökare tar sitt avslut för affären.
  • Content/Innehåll (konverteringsmaterial):
    Innehåll handlar om att erbjuda sina läsare/besökare nått värdeutbyte av konvertering. Denna faktor handlar om att inspirera och engagera trafiken med det innehåll du erbjuder dem.
  • SEO:
    Här handlar det om att attrahera din målgrupp, för att leda dem till hemsidan.
  • Blogg:
    Här handlar det om att attrahera din målgrupp på ett “neutralt” sätt. Det är med bloggen du ska inspirera läsarna att vilja dela bloggen till andra, samt vilja göra affärer med dig. Blogg går hand i hand med Content/Innehåll.
  • Sociala medier:
    Sociala medier är en viktig kanal för din målgrupp. Att nätverka och finnas på sociala medier gör dig mer attraktiv för dina läsare, leads och kunder.
  • Events/webinars:
    Go nuts med events! Det är här du verkligen kan bygga en fysisk relation med dina läsare, följare, leads och kunder. Vad är bättre än att erbjuda något där ni kan träffas för att dela med dig av kunskap eller helt enkelt ha en workshop?


Lite statistik från Inbound Marketing:

    • Inbound Marketing kostar ca 62 % mindre per lead än traditionell marknadsföring.
    • 63 % anser att företagets största utmaning är att generera leads och affärer. 
    • Bara 20 % är nöjda med sin konverteringsgrad på hemsidan.
  • Över 90 % av potentiella kunder använder SÖK för att hitta sitt nästa köp, oavsett tjänst eller produkt. 

Lite mer fördjupande statistik: https://www.hubspot.com/marketing-statistics


Några sista ord:

Världen förändras och tekniken är en del av vår vardag. Dagens köpare har blivit allt smartare och flexiblare på att söka efter sina egna behov, därför ignoreras den traditionella sälj-metoden. Vi måste hänga med i hur köparna tänker och beter sig digitalt.

Det handlar om att förstå din målgrupp och kommunicera på ett inspirerande sätt, så de attraheras av dig och ditt varumärke. När du uppfyller det kommer de engagera sig i ditt innehåll och skapa mervärde åt dig, för andra potentiella kunder.

Jag hoppas att du som läser nu förstår vad Inbound Marketing är, och hur det kan hjälpa dig.

Om du vill fördjupa dig ännu mer inom just detta område så rekommenderar vi våran Inbound Marketing Guide som du kan ladda när här ->

Kontakta oss så hjälper vi dig igenom hela resan, från början till slut. 

Tack för läsningen!