Marknadsföringstrender 2022. Hur ser vi på affärslivet såhär efter Corona? Ingen vet när nästa ”världs-tumult” är här och hur den kommer att ändra sättet vi lever & gör affärer på.
Men något som ständigt växer och utvecklas framåt är människans behov av det digitala. Förekomsten av dessa teknologier, som tex. datorer och mobiltelefoner, har förändrat hur människor får tillgång till information och hur vi gör våra inköp idag. Därför är det ingen överraskning att marknadsföring följer efter och anpassar sig utifrån det.
Marknadsföring är en bransch som ständigt utvecklas och följer trender. Dessa skapas utifrån våra behov som surfar på internet, mobilen m.m.
Därför är det extra viktigt att ha koll på några trender som vi tror stanna, men framförallt ta din marknadsföring till nästa nivå.
Vill du ha en offert?
Fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig med ett förslag
-
Sök är numera avgörande för överlevnad
DU är förmodligen trött på att höra det. Du har säkert hört det flera gånger också, och förmedlingen är detta inte sista gången heller. Men undersökningen är tydliga och marknaden är överens om det: Sök är numera ett avgörande faktor för företagets överlevnad. Därför listar vi sök som en marknadsföringstrend 2022
Detta är kanske ingen ny trend. Dock är detta den ledande trenden som fortsätter växa. Google toppar marknaden med sin sökmotor, tätt inpå kommer Youtube.
Något som är nytt bland ”sök” är att man numera börjar kombinerar AI (artificial intelligence) tillsammans med sökmotorerna.
Google börjar numera samla på sig data som tex.
- Är dem ute efter att lära sig något?
- Är dem ute efter att köpa något?
- Vill dem hitta en specifik sida?
Ett mer konkret exempel på detta är när du söker efter ”hur gör man…” Då försöker Google matcha din sökning med en video eller hemsida som löser denna fråga för den som söker. Om du därefter fortsätter att söka denna fråga så kommer Google försöka matcha en mer tydlig resultat för dig. För att sökmotorerna har lärt sig tillsammans med AI att du inte riktigt har hittat ”lösningen” till din fråga.
I slutändan så handlar det om att skapa innehåll som besvarar sökarnas frågor på sök. Relevant innehåll genererar mer trafik och leads. Läs mer om hur vi kan hjälpa dig med sök
-
Innehåll som inspirerar och engagerar
Det borde inte komma som någon överraskning att innehåll som inspirerar och engagerar inte ska placera sig högst upp på denna lista. Faktum är att just innehåll som engagerar på både sociala median eller direkt från www (som din hemsida/blogg) är ett avgörande till att kunna sticka ut på dagens marknad.
Ljud & bild växer ständigt och har stor betydelse för varje år som går. Därför ska du även överväga att ha ljus det: ljud eller bild i din kommunikation utåt. Framförallt på sociala median som kopplas till din hemsida.
Genom att skapa innehåll som inspirerar och engagerar sina följare på sociala median, som tex: LinkedIn ökar du chansen till att få dina följare att integrera med ditt innehåll, samt ditt varumärke.
-
Epost är underskattat, men extrem viktig marknadsföringstrend 2022
Jag vet, det låter som 90 talet. Även om denna kanal inte låter lika lockande eller tillgivande som andra kanaler så är epost en oerehört viktig kanal bland oss alla, och den växer exceptionellt!
Epostmarknadsföring är absolut den viktigaste faktorn när det kommer till den digitala marknadsföringen. Enligt en studie som visar att flesta människor inom näringslivet gärna ser epost som Kanske DEN viktigaste verktyg bland kommunikationsverktygen. Detta pga följande:
- Automatiserad epostmarknadsföring
- Personifiering
- Integritet
- Synlighet
Epost är ett verktyg som du kan automatisera för utskick. Både inkomna och utgående mejl. Den säkerställer en tydlig och enkel kommunikation med konsumenten, utan att du behöver anstränga dig extra, när allt är automatiserat.
Glöm inte bort att epost är ett verktyg som du måste ta hand om, designa och utforma så den attraherar, inspirerar och engagerar din läsare.
Gå gärna in på Wisestamp och skapa din egna signatur på din egna epost. Se min som ett exempel.
-
Podcast fortsätter att skjuta i höjden
Du är förmodligen en av dem många, precis som jag och många andra. Vi lyssnar gärna på podcasts. Min favorit är spökpodden eller något inom just Marknadsföring. Det finns många bra poddar där ute. Men när det gäller att ”nå ut” med företaget eller generera mer leads så kan du självklart använda dig av poddarna.
Det finns nämligen två sätt att nå ut med just podcast. Den ena är att köpa annonsplats på din favorit podd, eller den podden som är inom just din kategori där du har din målgrupp. Den andra är helt enkelt att du startar din egna podcast.
Podcaster kommer dock med sina egna utmaningar, som att kräva optimering genom nyckelord, blogginlägg och andra SEO-taktiker. Men oroa dig inte, det finns experter inom sökoptimering som gärna tar an sig utmaningen.
Det finns lättare sagt mycket att vinna med att driva podcast eller synas bland dem. Testa på!
-
AI blir allt mer vår värld
AI används för att förbättra optimeringen inom många olika områden & aspekter. Därför borde det inte komma som någon chock att AI (artificiell intelligens) blir allt vanligare inom marknadsföring. Den har trots allt redan applicerats överallt inom vår världen och blir hela tiden större och mer komplex. AI är en marknadsföringstrender 2022 som växer enormt.
AI ligger bakom många tjänster nuförtiden, som t.ex. chatbots och sökmotorer.
AI kan göra alla möjliga saker, som att analysera konsumentdata, vilket kan hjälpa varumärken att ta reda på en mängd viktig information om hur kunder hittar sina produkter och var de kan stärka sina svagheter. Det går utöver allt detta, men hjälper till att ge fördelar som:
- Förbättrad kundupplevelse
- Bättre beslutsfattande
- Kostnadsbesparingar
- Mer effektivitet och produktivitet
Google är ledande inom just AI-teknik och använder den i sin sökmotor för bättre resultat. Med deras senaste MUM-uppdatering kan sökmotorn acceptera mer komplexa sökningar och ge smartare resultat. Det tar till och med hänsyn till avsikten och använder det när man hämtar resultat, vilket gör sökavsikten avgörande för innehållet.
-
Personifieringen + teknik
Om vi kombinerar teknik tillsammans med personifieringen så kan vi skapa effektiv marknadsföring direkt till beslutsfattaren. Strategin drar in mer ”relevanta” leads och konsumenter än den vanliga/traditionella marknadsföringen. Därför förväntas det att personlig marknadsföring kommer att spela en större roll framöver, och den kan användas på många sätt:
- Innehåll
- Produkter
- E-postmeddelanden
Du kan tillämpa personifieringen på många av de andra trenderna som diskuteras. Skicka epost som riktar sig till en specifik kund, även om det bara är deras specifika typ av innehåll som levereras. Faktum är att mer än 70 % av shoppare bara agerar när marknadsföringsbudskap tar hänsyn till deras intressen.
-
Videomarknadsföring är alltid populärt trend
Det finns inga tecken på att videomarknadsföringstrenden kommer försvinna någonstans inom en snar framtid. År 2022 är det lika viktigt som alltid, ännu mer, att ha en videonärvaro för att hjälpa dig att marknadsföra produkter och tjänster. Därför är video är oerhört viktig marknadsföringstrender 2022
Videor ses av människor över hela världen, med mer än 80 % av internetanvändarna i Sverige som tittar på videor varje månad.
Videoinnehåll är populärt eftersom det är lätt att konsumera, och det är bra för marknadsförare eftersom det ökar retentionen och engagerar användare mer än text gör. Det är därför mer än 70 % av företagen använder videor som ett av sina marknadsföringsverktyg.