Inbound marketing är mitt i en intressant evolution idag. Historiskt sett har sökningar varit ett stor källa för trafik och leads för företag som arbetar med digital marknadsföring. Samtidigt som sociala medier fortsätter att växa är även marknadsföring på sociala medier mer aktuellt än någonsin. Vilka av dessa är då mest viktig att arbeta med? Svaret är att båda borde eller kan vara en nyckel till er strategi.
Hantering av sociala medier syftar till att lägga upp och optimera innehåll på sociala nätverk som Twitter, Instagram, LinkedIn och Facebook. En strategi för SEO handlar om att optimera din webbplats och innehåll för att människor lättare ska kunna hitta din webbplats genom olika sökresultat. Detta genom sökord och fraser om produkter och ämnen som ditt företag verkar inom.
Sökningar är en enorm källa för kunder men sociala medier har växt mer och mer som en viktig plattform för marknadsföring. Det man behöver komma ihåg är att sökningar och sociala medier inte är konkurrerande krafter. Dessa faktorer borde arbeta tillsammans för att förbättra resultaten.
SEO och sociala medier kompletterar varandra
Sociala medier och SEO är helt olika strategier men komplementerar varandra när de arbetar tillsammans. Medans sociala medier erbjuder människor att upptäcka nytt innehåll och varumärken som deras vänner kanske också är intresserad av, erbjuder SEO att driva trafik från människor som söker specifika sökord eller fraser som relaterar till din bransch. Tillsammans kan de driva trafik från en stor variation av olika källor. Ett tips är att tänka på att människor använder Google för att hitta svar på en fråga medans människor använder sociala medier för att upptäcka svar på frågor som de inte hade tänkt på.
Tips för att implementera en strategi för SEO på sociala medier:
1. Använda delningsknappar på er webbplats
Google använder data för delningar på sociala medier för att påverka sökresultaten. Därför är det viktigt att lägga till dessa knappat på din blogg eller webbplats för att uppmuntra andra till att dela ditt innehåll. Inte bara för att öka trafiken från sociala medier utan också för att ha större chans för ranking i sökmotorerna.
2. Integrera strategin för SEO på sociala medier
Applicera SEO strategin som används på webbplatsen även till social medier. Använd alltså sökord och fraser i dina tweets, Instagram inlägg och andra sociala plattformar. På det här sättet kan dina inlägg spridas till fler.
3. Inkludera länkar i de sociala profilerna
Traditionellt är länkar i meddelanden på sociala medier nofollow länkar. Även om det här börjar förändras är det viktigt att känna till att länkar i själva profilen på sociala medier faktiskt är follow länkar. Det kan vara en fördel att lägga till någon länk i profilerna och faktiskt använda sig av dessa extra länkar på sociala medier.
4. Applicera länkar i videor och presentationer
Några av de mest kraftfulla plattformar för sociala medier är Youtube för videor och Slideshare för presentationer. Därför är det viktigt att ta med länkar när man delar innehåll på dessa plattformar. Detta kommer inte bara att öka trafiken till din webbplats utan också hjälpa till att bygga nya inkommande länkar. Om någon exempelvis skriver ett blogginlägg om ditt innehåll så är det troligt att de också inkluderar en länk från presentationen, eftersom det är enkelt.
5. Optimera sociala profiler
Tänk på sociala profiler som är förlängning av din webbplats. På samma sätt som du skulle optimera din webbplats med hjälp av titlar och sökord, bör du även göra samma sak för sociala profiler. Se också till att de matchar den optimering som skapats på webbplatsen.
6. Skapa nya relationer
Webben är nu en social kommunikationskanal. I likhet med försäljning så är relationer enormt viktigt för att skapa fler länkar och uppmärksamhet på sociala medier. Genom att bygga relationer med hjälp av sociala medier kan det skapa möjligheter för att exempelvis gästblogga och andra möjligheter för länkbygge.
Sammanfattning
Genom att skapa intressant innehåll på sociala medier som är värdig att klicka på kan du se en ökning av trafiken till din webbplats. Något som också kan hjälpa till att öka din webbplats ranking är om andra människor eller varumärken ser dina inlägg på sociala medier och sedan delar länkar på sina egna webbplatser eller blogginlägg.