Inbound Marketing

Människans köpprocess har förändrats. Det duger inte längre att annonsera mest och störst. Numera handlar det om att lyssna på kunden och förstå behovet. Att kunna erbjuda ett värde i det man kommunicerar och dela med sig av kunskap. Det är inte förrän då du verkligen GO Inbound!

Vad är Inbound Marketing?


Inbound Marketing är en marknadsstrategi som handlar om att attrahera besökarna till sig. Idag är inbound marketing den hetaste och mest effektiva strategin för att kommunicera utåt. 

Inbound Marketing handlar om att inspirera och engagera leads (potentiella kunder) till kunder. 

Det kan användas i olika kanaler. Som till exempel blogg, content/innehåll-marketing, events, SEO, ADS, social media och nyhetsbrev. Med mera.

Till skillnad från den traditionella marknadsföringen, där företag/marknadsförare försöker hitta kunder, så arbetar Inbound Marketing med att attrahera kundernas uppmärksamhet.

Ladda ner vår guide

Inbound Marketing

Den digitala tratten

Inbound funkar som en säljtratt, dock inte som den traditionella säljstratten. Istället för att vara en påträngande säljare som tvingar dig ner i säljstratten så tänker vi på ett annat sätt: Här inspirerar man besökarna till att leda dem genom säljtratten. Det gör man genom 4a enkla steg, attrahera, konvertera, avslut och engagera.

01. Attrahera

Det hela är enkelt med Inbound, sluta sök efter dina kunder. Få dem att söka sig till dig! Med rätt sökord når du till fler och rätt målgrupp till din hemsida. Skapa sedan innehåll som attraherar besökarna till konvertering.

02. Konvertera

Efter att kunden har sökt och hamnat på din webbplats så gäller det att identifiera dem. Få dem att konvertera på hemsidan genom att skapa innehåll som är attraktivt, utbildande, inspirerande och motiverande. Besökarna ska få värde av innehållet, i utbyte mot en konvertering.

03. Engagera

Besökaren har konverterat (lead) och nu kan du följa din potentiella kunds digitala fotspår (kundresan). Guida kunden genom resan med rätt innehåll vid rätt tillfälle för ökad inspiration & motivation till att stänga affären med dig.

04. Glädja

När besökaren tillslut har blivit kund och affären är gjord, avsluta inte processen där. Låt kunden känna sig viktig och få han/hon engagera sig ännu mer. En återkommande kund är din bästa kund! Därför är det viktigt att vårda kundrelationen och uppmuntra dem till fortsatt användning av dina tjänster.

Intresserad av Inbound?

Vi hjälper dig!

Kapten Reklambyrå AB - Sitemap - Info@kaptenreklam.se