Skip to main content

Beteendedesign | Webbpsykologi för bättre användarupplevelser

Vad får en besökare att handla just av dina konkurrenter men inte av dig?
Hur ser deras köpbeteenden ut och hur kan vi påverka dem?
Vad kan vi göra för att trigga igång besökarnas beslut och förändra deras beteenden, till din fördel? 

Vi har svaren

Boka ett möte, så diskuterar vi utifrån dina mål

Vad är beteendedesign?

Det finns en mängd data på din hemsida som dina kunder har lämnat efter sig, som du inte känner till. Data som kan berätta för dig hur du kan påverka dina besökare till din fördel. Genom och skapa aktions som triggar igång dina kunders beslut. Så kan vi designa fram faktorer som kan påverka deras beteenden & beslut.

Beteendedesign handlar om insikt. Genom att förstå när det är rätt tillfälle att ingripa med rätt metod och strategi. Så kan vi ”leda” dina besökare till rätt beteenden som skapar önskat beslut.

Beteendedesign

Kostnadsfri sökordsanalys

Få en kostnadsfri sökordsanalys inom närmaste 12h, med våra rekommendationer tips & trix

Vill du ha en offert?

Fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig med ett förslag

Bakgrunden till beteendedesign

Beteendedesign uppmärksammades för några år sedan. Tack vare Daniel Khaneman som belönades med Nobelpriset 2002. Han är författaren bakom boken ”Thinking Fast and Slow”. Nyligen blev Richard Thaler belönad med Nobelpriset i ekonomi 2017. Författaren bakom ”Beslut och beteenden” & ”Nudge

Både Thaler och Khaneman har belönats av sina forskning kring hur människans hjärna funkar när det kommer till beslut och beteenden. Sedan deras banbrytande forskning har fler och fler börjat använda psykologisk forskning/beteendevetenskap i olika sammanhang. Vi på Kapten Reklambyrå använder teknik blandat med beteendevetenskap.

 

Teknik + Beteendevetenskap = Webbpsykologi

Vårt arbete kring beteendedesign handlar om att förstå dina kunders beteenden. Det får vi genom att vi samlar data från hemsidan. Datan är baserad på kundernas rörlighet och användarupplevelse på din hemsida. Därefter arbetar vi tillsammans fram en hållbar design med strategiskt placerade aktions och triggers för bästa möjliga effekt för bästa webbupplevelsen.

 

Integrerande design

Design är ett avgörande faktor inom webbpsykologin och det handlar om att skissa/designa fram ett flöde som integrerar med besökarna. Genom att förstå dina kunders beteenden kan vi tillämpa design som får besökarna att integrera med hemsidan på ett tydligt sätt. Vi sätter sedan upp mål & aktions som triggar igång beteenden till säkrar beslut.

 

Z-pattern modellen

En av dem första och tydliga studierna som uppmärksammades i form av webbpsykologin är Z-pattern modellen. Modellen visar en tydlig exempel på hur läsarna upplever en hemsida från dem första sekunderna.

Ögat läser av sidan med Z form. För besökarna handlar det om att alltid få en överblick från början
1. Vart har jag kommit (Loggan)
2. Leta efter navigeringen, ta mig vidare för mer information (menyn)
3. Kort information om vad helheten handlar om (innehåll)
4. Syftet med besöket är? (Anmäl dig /köp)

Beteendedesign

Detta är ingen slump som har designats fram av formgivare. Detta är strategiskt placerade moment i modellen för att leda besökarna till vad vi vill att dem ska göra, alltså att ”SIGN UP NOW”. Läs mer om beteendedesign och fler teknik i vår guide

Detta är baserat utifrån forskning, given av oss själva.

Vi tvingar inte, vi leder besökarna till bättre beslut

Genom att förstå att vi kan påverka besökarna psykologiskt via design, färg & form.
Så kan vi leda dem till bättre beslut. Vilket är att köpa av just dig, och inte konkurrenterna.

Lästips

sökoptimering (SEO)HemsidorPopulärSEOSEO STAR
1 februari, 2023

Vad är SEO, SEA, SEM?

Att krångla till SEO och dess betydelse är inget ovanligt. Vi i reklambranschen har en tendens att krångla till dessa fraser och betydelser. Det är ofta vi möter kunder som…
SEO pris: vad kostar SEO?MarknadsföringPopulärSEOSEO STAR
1 mars, 2023

SEO pris: Vad kostar SEO?

SEO pris: Vad kostar SEO? Det är en fråga vi ofta får och svaret blir alltid detsamma: det beror på. Priset på sökmotoroptimering (SEO) beror oftast på vad uppdraget omfattar…
RöstsökSEOSEO STAR
13 april, 2020

Röstsök: Vad är det och vad innebär det för SEO?

Använda röstkommandon när man vill söka efter information på Google eller Bing har blivit enormt vanligt. Google rapporterade år 2016 att 20 % av mobila sökningar utfördes genom röstsök. Redan…

Intresserad av Beteendedesign?

Vi hjälper dig!